08/19/2017 - شنبه 28 مرداد 1396
مشاهده خبر

شاید دو سال دیگر
1395/12/23 8:30:23 print
چرا 405 و پرايد قصد رفتن ندارند؟
شاید دو سال دیگر
آخرين گزارش رده‌بندي کيفي خودروهاي سواري در بهمن هم حکايت از آن دارد که پژو 405 و پرايد، قصد ندارند، جاي خود را در انتهاي اين جدول به خودروي ديگري واگذار کنند

405 و پرايدها در رتبه‌هاي آخر جدول رده‌بندي کيفي خودروها جا خوش کرده‌اند. سال‌هاست که جايشان همانجاست و هر اتفاقي هم که بيفتد، تغييري در وضعيت کيفي توليد آنها ديده نمي‌شود.

آخرين گزارش رده‌بندي کيفي خودروهاي سواري در بهمن هم حکايت از آن دارد که پژو 405 و پرايد، قصد ندارند، جاي خود را در انتهاي اين جدول به خودروي ديگري واگذار کنند و همچنان خريدار اين رده کيفي خودشان هستند. با اين تفاوت که نه، قصد ارتقاي کيفي دارند و نه، قصد خداحافظي. پرونده خداحافظي اين دو خودرو از خطوط توليد هم که مدتي است، زمزمه مي‌شود و خبرنگاران را وادار کرده تا پرسش‌هاي مختلفي دراين‌باره از مسئولان وزارت صنعت تا خودروسازان بپرسند، با آخرين خبري که معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، تا سال 97 بسته شد.

ديروز، محسن صالحي‌نیا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «خط توليد هيچ خودرويي تا دي سال 1397 متوقف نخواهد شد» و به‌اين‌ترتيب به نظر مي‌رسد، قرار است حداقل تا سال 97، بدون هيچ حاشيه و پرسش اضافه‌اي توليد پژو 405 و پرايد در ايران‌خودرو و سايپا ادامه داشته باشد. ادامه داشتن توليد اين دو خودرو که در هفته‌هاي گذشته شايعات بسياري درباره خداحافظي آنها شنيده شده بود، درحالي است که اين دو خودرو هيچگاه از نظر کيفي، در رده خوبي قرار نداشتند و بااين‌حال، صالحي‌نيا با تأکيد بر ادامه توليد اين خودروها، گفته است که «بر اساس رعايت استانداردهايي که توسط شوراي‌عالي استاندارد و نيز سازمان ملي استاندارد ايران تدوين مي‌شوند، بخش‌هاي مختلف مکلف به رعايت استانداردها هستند؛ بنابراين در بخش خودرو نيز در زمينه ايمني، کيفيت، آلايندگي و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار مي‌گيرد.» او ادامه داد: «درحال‌حاضر، ۵۵ نوع استاندارد در بخش خودرو وجود دارد که بر‌اساس توافقات انجام‌شده و نيز مصوباتي که در دستور کار قرار گرفته است، اين تعداد تا دي سال ۱۳۹۷ به ۸۱ مورد خواهد رسيد؛ بنابراين بر‌اساس يک زمانبندي انجام‌شده کار پيش مي‌رود و اگر پلتفرم خودروهايي که شرايط لازم را ندارند، تغيير نکند، از چرخه توليد خارج خواهند شد.»

او درباره ارتقاي کيفيت خودروها اظهار کرد: «اين موضوع در پارامترهاي مختلف بررسي مي‌شود و از ابتداي سال جاري، روند افزايش کيفي خودرو مدنظر قرار گرفته است. ما در بخش خودروهاي سواري، خودروي پنج‌ستاره توليد داخل نداريم اما سه مدل خودروي چهارستاره، ۱۰ مدل خودروي سه‌ستاره، پنج مدل خودروي دوستاره و ۱۴ مدل خودروي هشت‌ستاره توليد داخل در کشور وجود دارد که اگر اين آمار به درصد تبديل شود، ۴۴ درصد خودروهاي سواري توليد داخل تک‌ستاره، ۱۶ درصد دوستاره، ۳۱ درصد سه‌ستاره و ۹ درصد چهارستاره هستند.»

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد قراردادهاي خودروي مدنظر قرار گرفته نيز خاطرنشان کرد: «قرارداد اصلي شرکت سايپا با سيتروئن منعقد شده و ۱۹ قرارداد فرعي نيز در حال نهايي‌شدن هستند. در اين‌باره مراحل ارزيابي‌هاي فني و اقتصادي در حال انجام بوده تا با وعده شرکت داخلي و خارجي سه برابر نسبت ۵۰ درصدي مشخص شود.» صالحي‌نيا ادامه داد: «قرارداد رنو و ايدرو نيز در مرحله ارزيابي فني و اقتصادي است تا سهم آورده هر دو طرف مشخص شود همچنين قرارداد بنز با ايران‌خودرو ديزل مدنظر قرار گرفته تا به نسبت ۵۱ درصدي براي ايران‌خودرو و ۴۹ درصدي براي بنز توليد مدنظر قرار گيرد.»

حال با وجود این که این دو خودرو از حداقل های کیفی برخوردارند باید دید چرا خودروسازان حاضر نیستند آنها را از خط تولید خارج کنند و هر سال وعده آینده نزدیک را می دهند.

rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
چندرسانه ای
چندرسانه ای
موزه هنرهای ملی

نظرسنجی
به نظر شما ریس جمهور آینده کدام مساله را در اولویت مسائل دولت خود قرار دهد؟



ثبت نظر  مشاهده ی نتیجه  انصراف
آخرین اخبار